We helpen de leerkracht omdat de leerlingen worden begeleid door onze ervaren mentoren. Het aanbod is nauwkeurig samengesteld door experts en wordt continu bijgehouden.
Op deze manier bieden scholen door heel het land passend onderwijs aan de top. School inschrijven »
In de opdracht Jij als Apotheker heb je al kennisgemaakt met een belangrijk onderdeel van het werk van de apotheker: het controleren van de recepten die de dokter uitschrijft. Dit is een vervolgopdracht over het werk van de apotheker.
Verhalen verzinnen is zo oud als de mensheid zelf. De kunst is vooral om de lezer te boeien. Dat doet een groot beroep op de creativiteit van de bedenker (de verteller of de schrijver). Los nog van de inhoud zijn er allerlei soorten verhalen ontstaan. Een liefdesdrama steekt bijvoorbeeld anders in elkaar dan een zoektocht naar een schat.
In deze opdracht gaat het om een puzzeldetective. Dat is een soort verhaal waarin een misdaad wordt gepleegd en er allerlei verdachten zijn. Maar wie is de dader? Dat is de grote vraag voor de speurder die aan de slag moet. De schrijfster Agatha Christie is er wereldberoemd mee geworden.
Je krijgt de aanloop van zo'n puzzeldetectiveverhaal te lezen. Jouw taak is om een eind ervoor te verzinnen met ontmaskering van de dader. En je moet ook nadenken over de hoofdzaken die een puzzeldetective kenmerken.
Droge, saaie en taaie teksten, daar zit niemand op te wachten. Gelukkig zijn er trucjes die je kan toepassen om je tekst veel leuker en levendiger te maken. Door middel van stijlfiguren, die we via de retorica al sinds de klassieke oudheid kennen, is jouw tekst straks net zo soepel als een ingevet slot. Je tekst valt op en het schrijven mee. Wie is er nou immers niet blij en verheugd om creatief met taal bezig te zijn?
Omdat er zó veel soorten stijlfiguren zijn hebben we er twee opdrachten van gemaakt. Creativitaal 2 is het vervolg op Creativitaal 1.
Deze opdracht is gemaakt door Topleraar Marie-Christine van de Glind
Afbeelding van Uncleduke
Leerlingen worden individueel begeleid door ervaren mentoren. Wij noemen hen TOP-leraren. Dit zijn mensen die de voorloper van De Digitale Topschool, de Toptoets, hebben gemaakt op de basisschool. Zij zijn nu aan het afstuderen of al aan het werk.
Deze aanpak is uniek. Leerlingen komen in contact met mensen die, net als zij, behoefte hadden aan verdieping op de basisschool. Zo komen ze, op hun eigen niveau, in direct contact met allerlei vakgebieden.
Veel TOP-leraren bedenken ook opdrachten. Wetenschapper aan het LUMC Marvyn Koning bedacht bijvoorbeeld een serie opdrachten over bloed en kanker. Een leerling die voor zo'n opdracht kiest, kan Marvyn krijgen als TOP-leraar.
"De Stichting heeft echt iets moois neergezet voor toptalenten in het basisonderwijs. Fantastisch ook dat de excellente leerlingen van toen de TOP-leraar willen zijn voor de toptalenten op de basisschool van nu. De Digitale Topschool bevat een mooie set aan uitdagende lessen voor toptalenten."