main-logo
Nieuws

Nieuws

Alle nieuwsitems voor primair onderwijs

De oorlog maakt veel los

De oorlog in Oekraïne maakt veel los. Woede, boosheid, verdriet, machteloosheid. Het kan ook herinneringen oproepen vanuit eigen ervaringen. Wellicht merk je dit al bij jezelf en collega’s. Bij leerlingen kan het ook veel gevoelens en/of herinneringen losmaken. Bied ruimte voor dit gevoel.

Hieronder delen Hélène van Oudheusden en Ria Goedhart enkele tips:

Kinderen in de klas uit Oekraïne (of buurlanden)?
Kinderen die nu in onzekerheid leven omdat ze niet weten wat er met hun opa en oma of met andere geliefden in Oekraïne gebeurt, hebben het moeilijk. Ze maken zich zorgen, kunnen snel afgeleid zijn en emoties in een familiesysteem werken door op iedereen, of je nu in Nederland of in Oekraïne bent.

Fysiek zitten de kinderen hier in de klas, met hun geest kunnen ze elders zijn. Het belangrijkste dat je kunt doen is hen een gevoel van geborgenheid geven.

  • Geef ze de ruimte om ‘afwezig’ te zijn
  • Doe samen een ritueel om licht en kracht te sturen naar familie en vrienden in Oekraïne
  • Laat ze praten en tekenen om hun stress te ontladen

Ideeën voor ritueel

  • Vraag de kinderen hoe ze zichzelf willen steunen (praten, huilen, wandelen, tekenen etc.)
  • Vraag ze dan hoe ze vriendjes en geliefden in Oekraïne willen helpen (een mail sturen, tekening maken, bellen)
  • Maak een plek in de klas voor foto’s van Oekraïne met een lichtje erbij
  • Gedroogde abrikoos met walnoot is een lekkernij uit Oekraïne
  • Teken samen de blauw/gele vlag van het land

(bron: Hélène van Oudheusden)

Hoe praat je met jonge kinderen over de oorlog?
Geef aan jonge kinderen feitelijke informatie met een persoonlijke waarde. Wees kort en duidelijk. Bijvoorbeeld: “Het is oorlog. Wij zijn hier veilig. Veel mensen praten over de oorlog. Zij willen dat de oorlog stopt.” Houd het ook bij vervolgvragen eenvoudig. Verrassen sommige vragen je en weet je niet goed te antwoorden? Geef gerust aan dat je daar nog even over na moet denken of dat je het eerst op wil zoeken. Het fijne aan verrassende vragen is dat je weet wat de kinderen bezig houdt.
(bron: Ria Goedhart)

En met leerlingen die iets ouder zijn?
Met jongeren kun je zelf het gesprek aangaan. Stel vragen, vaak gaan we er vanuit te weten wat ze denken en voelen, maar zij kunnen je daarin volledig verrassen. Ook kun je hen wijzen op feiten en misvattingen en samen met hen naar antwoorden zoeken. Bij jongeren speelt vaak ook de vraag wat zij kunnen betekenen voor mensen die niet veilig zijn. Er dienen zich mooie initiatieven aan.

Links:
AD artikel 5 maart 2022

Even voorstellen: Hélène van Oudheusden
Hélène van Oudheusden is trainer en coach voor multiculturele scholen. Tevens is ze auteur van ‘Teaching Refugee Children‘. Helene staat er voor open om mee te denken over hulp of ondersteuning, ze denkt graag mee met teamleden. Op haar website staan haar contactgegevens en een toolkit.

Even voorstellen: Ria Goedhart
Ria Goedhart is sinds 2005 werkzaam als docent bij Hogeschool Utrecht in het Educatieve Domein. Haar focus ligt op het opleiden en ondersteunen van leraren in het onderwijs aan nieuwkomers. Ria Goedhart zal aanwezig zijn op de LOWAN studiedag van 29-30 maart 2022, maar als je niet kan wachten met je vraag dan staan haar contactgegevens op de bovenstaande link. Tevens is ze auteur van het boek ‘Samenleren op een superdiverse school’.

Welbevinden leerlingen

Ouderbetrokkenheid

Deel deze pagina